کد خبر 257036
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳

در اجلاسیه سومین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی:

شهادت تنها راه حیات جاویدان است / دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید تقدیم انقلاب کرده است

شهادت تنها راه حیات جاویدان است / دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید تقدیم انقلاب کرده است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهادت تنها راه برای حیات جاودان است. همه می میرند بجز شهید و شهادت کمال مطلوب هر انسان حقیقت جو است.‌ در حقیقت شهدا زندگانند و ما درک این واقعیت را نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی حیات؛ اجلاسیه پایانی سومین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، بیژن رنجبر قائم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از خانواده شهدا در دانشگاه آزاد تهران شمال برگزار شد.

دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید تقدیم کشور کرده است

‌بیژن رنجبر قایم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این آیین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر وظایف علمی در حوزههای مختلف، سعی کرده منشأ اثر باشد و پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت یکی از دغدغه های همیشگی ما بوده است. گواه این مطلب این بوده که همیشه عزیزانی از خانواده دانشگاه آزاد و همزمان با تحصیل علم خون خود را در راه دفاع از مردم فدا کرده اند و در همین سالهای اخیر عزیزانی از مدافعان حرم، پاسداران سلامت، آتشنشانان شهید، شهدای حوادث تروریستی، امریه معروف یا شهدای نیروی انتظامی بودند. ۷۲ تن در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران شهید شدند که ۶۸ نفر از آنها دانشجویان، ۳ نفر از اساتید و یک نفر از کارکنان دانشگاه هستند.

وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد مفتخر به میزبانی از بسیاری از ایثارگران عزیز بوده است. دانشگاه آزاد از سال ۱۴۰۰ در راستای دغدغه های فرهنگی دانشگاه این وظیفه را در خود دید که از وجود شهدای دانشگاه بعنوان گنجینه بهره ببرد و کنگره شهدا را برگزار کند؛ لذا از سال ۱۴۰۰ این کار را انجام داد. بر مبنای آمار ۷۲ شهید داشتیم که آخرین شهید سید مهدی موسوی بود که از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی رشته عرفان و ادیان بودند.

قایم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در راستای کنگره اقداماتی چون، ساخت آلمان، فضاسازی، نصب عکس شهدای دانشگاه، نامگذاری اماکن به نام شهدا، جمع آوری اسناد در قالب کتاب، وصیتنامه های ایشان، ساخت مستندات روایی و ۲۰ مستند از زندگی ۲۰ شهید دانشگاه انجام شده است.
وی تشریح کرد: از آنجایی که دانشجویان بیش از همه اقشار در معرض هجمه های فرهنگی است و وظیفه ما مصون نگه داشتن آنان است؛ تصمیم گرفتیم در این دوره نقش و محوریت دانشجویان بیشتر باشد به نحوی که در این دوره از کنگره بسیاری از کارها توسط دانشجویان انجام شد. امیدواریم در کنگره های بعدی نقش دانشجویان پررنگ تر باشد.

می‌توانستیم شهید رییسی را دوباره بعنوان رییس جمهور انتخاب کنیم

چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهید رییسی، عالم پرتلاش، صالح و سالمی بود که زمام امور را به دست گرفته و وضع مناسبی را به وجود آوردند، دوسال دیگر که موعد انتخابات بود، میتوانستیم ایشان را دوباره برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم؛ اما نمیدانم چرا اراده الهی بالاتر از همه خواست‌های ما بود ایشان از میان ما رفتند.

چمران ادامه داد: شهدای دانشجو جایگاه بالایی دارند . در زمان دفاع مقدس دانشجویانی که همراه ما به جبهه می امدند حال و هوای خوبی داشتند و عموما دانشجویان برتر برای رفتن به جبهه داوطلب میشدند و یقینا جای این دانشجویان عزیز خالی است و خالی خواهد ماند. در هر صورت شهادت انسان را به خداوند نزدیک تر میکند.

شهادت تنها راه برای حیات جاودان است

محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه مراسم گفت: شهیدان ما افتخار داشتند سربازان خوبی برای ولایت باشند. خرسندم که توفیقی حاصل شد که مراسمی برگزار کنیم که این برگزاری منتی بر سر ما باشد.

وی ادامه داد: ما با مباحثی در تحلیل نسل جوان در دنیا مواجه هستیم. اغتشاشات ۱۴۰۱ به ما نشان داد که نسل زد به گونه دیگر تربیت می‌شوند. در واقع این نسل به دنبال «خودِ توانایش» است. در این نسل دیگران را دیدن از فرد گرفته می‌شود. کارکرد این نسل در نتیجه دنیای غرب و سیر تمدن آن است.

طهرانچی افزود: ما در مقابل این نسل انقلاب اسلامی را داریم. این نسل را زمانی که تمایل میکنیم به دهه ۴۰ برمیگردیم. نسل یاران امام نسل سال ۴۰ به بعد هستند. این نسل حالا بیش از ۶۰ سال سن دارند. بعد سال ۵۷ نسلی را داریم که در دوران دفاع مقدس متولد شدند. آنها فضای جهاد و بمباران و نوع تربیت خانواده ها را داشتند. این نسل دوم است.

وی گفت: نسل سوم پس از جنگ تحمیلی هستند. عده ای که شعار رفاه دادند و عدالت اجتماعی را در مقابل توسعه فدا کردند. از سال ۶۸ تا ۸۴ دوگانگی هایی را می دید. عده ای انقلابی عدالت خواه و عده ای تحت تاثیر فضای مجازی. شهدایی که مربوط به نسل سوم و چهارم هستند، حضور دارند و مانند خورشیدمی درخشند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: انسان در رشد خود چهار مقصد علم، توانایی، ثروت و حیات را می بیند و انسانها بر اساس جهان بینی نگاه متفاوتی دارند. آنی که نسل زد هست، امور را در سطح دیده است. دانا، توانا، رازق و حیات همه اینها هدایت. تربیت امروز به گونه ای است که نسل جوان میخواهد به یکباره ثروتمند شود و هر چه هست از کاستی تربیت ماست. وی گفت: نسل با تربیت تبعی، انسان نما است. انسان خلیفه الله است و ماورای حیات، حیات دیگری وجود دارد. خداوند هم به پیغمبر می‌فرماید تو نمی‌توانی کل مردمت را هدایت کنی پس این عیب نیست.

وی گفت: در بحث ولایت، ریاست جمهوری و انتخابات مهم این است که این فضا توسط چه کسی اداره میشود، انقلاب اسلامی حاکمیتش حاکمیت اسلام است و کسی که مسیولیت دارد، باید بنیان‌های انقلاب اسلامی را با همه وجود قبول داشته باشد. جهاد و هجرت توانایی است که همه ندارند. شهدای مدافع حرم نمونه آن است. در این دنیای شلوغ و زینت آرای غرب؛ جهاد میتواند نجات بخش باشد.

رییس دانشگاه آزاد گفت: انسان تلاش میکند به حیات جاودان برسد و شهادت تنها راه برای حیات جاودان است. همه می میرند بجز شهید و شهادت کمال مطلوب هر انسان حقیقت جو است.‌ در حقیقت شهدا زندگانند و ما درک این واقعیت را نداریم. خطاب به خانواده شهدا باید گفت شهدا زنده هستند و شهادت هنر است. شهید به وجه الله نظر می‌کند و توانایی او هجرت و جهاد، حیاتش زیست جاودانه است.

طهرانچی افزود: شهید انسان تربیت یافته است. شهدا ماندند و این ما بودیم که رفتیم. سخن از کمال ما را به جایی نمی‌رساند؛ شهید شدن شهید بودن را می طلبد. پاس میداریم راه شهیدان را و امروز هنوز به چهلم شهدای خدمت نرسیدیم؛ کسانی که نشان دادند مسیولان اینگونه که دشمن نشان می‌دهند از مردم فاصله ندارند. رهبری فرمودند در این چهل روز بیشتر باید به مرام شهدا عنایت داشته و راه آنان را با حضور و فعال و موثر در تعیین نظام اجرایی ایران که برآمده از هدایت امامین انقلاب و خون شهیدان بزرگ کشور است پاسداری کنیم و امروز با افتخار برای ۷۲ شهید دانشجو، کارمند و استاد استان تهران مراسمی برگزار کنیم. ما نسبت به زندگان امتحان پس می دهیم و شهدا ناظر ما هستند.

رونمایی از تمبر کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی و سایت کنگره شهدا با نام شهید محمد حسین محمد خانی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha